Vi er opptatt av å slippe ungdommen til. Utplasseringselevene Joakim, Torfinn og Remy fikk prøvd seg i ulike roller da de var med oss på en 2-ukerstur nylig.
– Jeg stortrivdes om bord på Hermes. Jeg var mest i gørringa, men fikk også prøvd handsløyinga, fylling av fryser, rykking av fryser, og stuing av blokkene nede i rommet, forteller Joakim Rishaug Bergseth, som går VG2 fiske og fangst på Fræna vidaregåande skole i Møre og Romsdal.
Å gørre vil si å fjerne siste rest av slog for hand.
Lærte mye
Torfinn Alvestad går også VG2 fiske og fangst, men ved Strand videregående skole i Rogaland.
– Det var spennende å være med på en ny type båt på et fiskeri for min del. Jeg har lært mye om hvordan de gjør det om bord når det gjelder kvalitet og effektivitet, sier han.
Torfinn innrømmer at det ikke var helt enkelt å skli rett inn i 6-6-ordninga, siden han aldri har vært med på båt med sånn skiftordning før. Men det gikk seg til.
– I begynnelsen var det ganske hardt arbeid, fram til jeg fant de rette teknikkene.
Varierte arbeidsoppgaver
Både Joakim og Torfinn forteller om varierte arbeidsoppgaver om bord.
– Det jeg gjorde mest var å gørre fisken i rommet, men jeg fikk også være med på å handsløye og å legge i fryseren. Jeg trivdes best med handsløying i rommet, sier Torfinn.
Elevene forteller at de trivdes godt blant mannskapet, som de sier stort sett var kjekke folk som var flinke til å lære fra seg.
– Og mat fikk jeg også servert, ler Torfinn, som ble tildelt kallenavnet Sildakongen av mannskapet.
Sistemann som var med som utplasseringselev på den to uker lange turen, er Remy Våge Karlsen. Også han er elev ved Fræna vidaregåande skole.
Positivt med utplasseringselever og lærlinger
For Hermes er det viktig å kunne ha utplasseringselever om bord.
– Vi er positiv til å ha skoleelever og lærlinger i rederiet, for å bidra til rekruttering til yrket og ikke minst ta samfunnsansvar, sier daglig leder Jan Roger Lerbukt.
Han er tydelig på at det også medfører et ansvar å ha elever og lærlinger med på fiske, og er opptatt av å tilrettelegge og gjøre opplevelsen og læringen så god som mulig.
Bildene under har utplasseringselevene tatt selv: